Parkeren aan de kop van de Oeverzeggestraat komt in het eindrapport Parkeeroplossing Sportpark IJburg van De Wijde Blik en SD+P Management als winnaar uit de bus. Slechts 1187 (dat is 12%) van de 10.000 huishoudens op IJburg en aan de Diemerzeedijk hebben de moeite genomen aan de meningspeiling deel te nemen. De Vereniging Vrienden van het Diemerpark heeft vooraf geprobeerd de peiling met flyers te beïnvloeden.
De opties A en B (parkeren in het Diemerpark met ontsluiting via de Oeverzeggestraat en de Diemerzeedijk) komen op respectievelijk de tweede en derde plaats.
De adviesbureaus zijn door stadsdeel Oost ingehuurd om door middel van een meningspeiling een derde optie aan te dragen, naast de door het stadsdeel voorgestelde opties A en B. Hiervoor zijn 11 inzendingen beoordeeld, variërend van een blowboat annex drijvende parkeerponton tot verplaatsing van het sportpark naar het Zeeburgereiland. Parkeren aan de kop van de Oeverzeggestraat, optie C, kwam hierbij als beste uit de bus.
Hoewel optie C met 58% de meeste stemmen kreeg, verwachten de onderzoekers dat deze optie vanwege juridische obstakels pas op zijn vroegst na twee jaar te realiseren is. Hiervoor moet het bestemmingsplan IJburg 1e fase eerst worden gewijzigd. Bovendien kunnen bewoners van de Oeverzeggestraat aanspraak maken op een vergoeding voor planschade.
Vandaar dat in het rapport wordt geadviseerd om binnen Sportpark IJburg een tijdelijke parkeerlocatie van 42 plaatsen (optie A) te realiseren. Deze parkeerplaats zal dan uiteindelijk weer worden verwijderd.
Stadsdeelraad Oost zal op 26 november de knoop doorhakken.
Ongelofelijk. Nadat we collectief iedere ochtend staan te wachten tot we over een veel te smalle weg het eiland af kunnen rijden krijgen we nu de consequentie van de volgende planmatige blunder gepresenteerd. Ik maak een paar kanttekeningen als één van de pioniers van IJburg.
Een sportpark zonder parkeerplaatsen, wie kan het zo verzinnen. Nee, laten we een sportpark aanleggen, en pas later verzinnen waar we de auto’s laten parkeren. Was het eerste plan dat we allemaal zouden komen fietsen? Ineens bleken er ook bezoekende gasten uit andere gemeenten te willen parkeren. Net zoals het de bedoeling was dat we allemaal met de tram het eiland zouden gaan verlaten. En ja hoor, je fiets mag mee de tram in. Oh nee, toch niet, er mogen er maar twee tegelijk mee! Jammer jongens, huis al gekocht? We hebben ons vergist, maar de uiteindelijke consequenties zijn voor jullie, de bewoners. Dus we staan iedere ochtend in de file.
Maar terug naar het parkeren voor het sportpark. Er is een prima oplossing waarbij het sportpark wordt ontsloten aan de achterzijde met een parkeerplaats naast de sportvelden. Maar een kleine meerderheid van de stemmers vind dat het Diemerpark gevrijwaard moet blijven van auto’s. Maar weegt dit principiële bezwaar eigenlijk wel op tegen de enorme belasting die de parkeerplaats de bewoners van de Oeverzeggestraat oplevert? Die dachten dat ze in een autoluwe straat zouden wonen. Dat wordt wel even anders. En de bewoners van Blok4 – die kijken ineens op een parkeerplaats met 42 auto’s in plaats van naar de natuur. Verzet tegen het wijzigen van het bestemmingsplan kan worden verwacht. Een understatement. Waarschijnlijk zullen alle middelen worden aangewend om de aanleg zo lang mogelijk uit te stellen.
En nu gaat de gemeente op 26 november beslissen. De gemeente zou nu eens wel iets verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Een kans om de eerdere blunders een beetje te corrigeren. Handelen met visie en karakter, in plaats van domweg achter een zeer gering aantal voorkeursstemmen aan te lopen. De overweging maken dat het Diemerpark toch al wordt gebruikt als sportpark, en waar voldoende ruimte is voor parkerende auto’s. Net zoals overigens bij de tennisbanen al het geval is. Ik ben benieuwd.