Nieuwe markt IJburg van start

Waar de IJmarkt vrijwel geen bezoekers wist te trekken, hoopt de nieuwe Pop up-markt Reuring, een initiatief van Bijtend IJburg en Crealisatiebureau IJburg, dat wel te doen. De oude IJmarkt, gevestigd op het door wind geteisterde Joris Ivensplein, werd halverwege de proefperiode door de rechter gestopt omdat de markt niet onderscheidend was. De tien winkeliers die naar de rechter waren gestapt omdat zij oneerlijke concurrentie vreesden, werden vervolgens door weblog Bijtend IJburg in de ban gedaan.

De vraag rijst of de ondernemers blij zullen zijn met de nieuwe markt, die geheel buiten de wettelijke procedure om op 2 november wordt gestart. Een ondernemer die met veel pijn en moeite een zaak in IJburg drijft en zich afvraagt hoe de zaak de winter moet doorkomen, antwoordt desgevraagd: ‘Al die poeha van een nieuwe markt. Laat de IJburgers eerst eens shoppen bij de winkels van het eiland zelf!’

De exploitant van de markt, Crealisatiebureau, geeft op haar Facebookpagina aan dat de markt  onderscheidend zal zijn. Zo wil zij voorkomen dat ook deze markt door een rechterlijk vonnis zal worden geveld. De deelnemers zijn echter onder andere een kaasboer, een wijnboer, een notenbar en een kinderkapper; aanbod waarvoor je ook bij de speciaalzaken op het eiland zelf terecht kunt en dat dus niet ‘onderscheidend’ kan worden genoemd.

 

Dit bericht is geplaatst in Actualiteit, Economie met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Laat een reactie achter